Posted on: 18. august 2019 Posted by: Hans Kristian Comments: 0

En perfekt verden eksisterer sjelden, men i den verdenen skal et bilde deles opp i tre «lag» med forgrunn, bakgrunn og mellom samtidig som gylne snitt trenger å ha sin plass. Videre er diagonaler, og former teknikker i bruk for å få en bedre effekt og en bedre opplevelse for den som ser på bildet.

Bildene under er eksempler på hvordan det kan gjøres og tenkes. Og det bør absolutt tenkes før et bilde blir tatt. Andelen med gode bilder kontra hvor mange bilder som aldri burde være tatt er ofte en indikasjon på hvor god en fotograf er.

På bildet under så er forgrunn, bakgrunn og mellom delt opp ved hjelp av avsatsene for trappene og hvis man tegner en strek på midten av trappen fra øverst til nederst ender du opp med en s-form som hjelper til med å få øyet til å vandre gjennom bildet.

Den effekten som jeg har lagt til er å legge til ekstra rødfarge på gelenderet når bildet ble redigert, samt å ta vekk farge fra resten så effekten av å få en «vandring» for øyet gjennom bildet blir bedre og bildet blir mye varmere enn om alt er svart-hvitt.

Gyldne snitt (kommer tilbake til en mer detaljert forklaring av den delen i et annet innlegg) er ikke vektlagt vesentlig i dette bildet. Detaljer som sneipen på det ene trappetrinnet, litt av hjørnet på et vindu og den hvite delen på ene trappetrinnet er detaljer som man ikke tenker på med en gang. Jeg har alltid ment at et bra bildet har informasjon som man ikke ser første gang og nesten gir følelsen av at bildet forandrer seg fordi elementer dukker opp litt etterhvert.

Nikon D3 28-70mm@ 52mm 1/80s f/8 ISO 200

fe

Bildet nr. 2 her har et moderne innslag med et gelender av rustfritt stål i forgrunnen og en dør i bakgrunnen som i seg selv forteller en historie. For, mellom og bakgrunn er bygget av gelender, tre og dør der kantsteinen gir en linje innover i bildet som får øyet til å søke seg til døren. Forøvrig er også døren den eneste tingen i bildet som er «perfekt firkantet» i motsetning til andre former som er runde eller ujevne. Småting som mange går forbi.

Bøyen på gelenderet er i det gyldne snittet og det gamle punktet for lampe midt over døren er ganske nærme det gyldne snittet diagoalt fra gelenderet.

Nikon D3 NIkkor 24-70mm @65mm, 1/14s, f/8, ISO 200

Et bilde skal være en historie. Noen ganger historien til en person, hendelse eller andre faktum, men noen ganger skal også et bilde være den historien som blir til av den som ser på bildet. Noen bilder er tidløse, andre viser at en tid har gått. Noen viser følelser og andre gir en følelse av å vise veien framover.

Som fotograf er noe av poenget å få fram dette. Det nederste bildet gir et inntrykk av tiden som har gått. Treet har stått der lenge nok til å se alle tingene rundt seg bli laget, på det øverste bildet kan følelsen bli mer personlig med å f.eks legge til en tittel som gir den endelige følelsen.

Den samme løsningen er bruk når et maleri blir laget, forskjellen er at maleren kan legge til farger og effekter som faktisk bare finnes i fantasien til den som lager bildet. Men effekter med kontraster, farger, linjer, gyldne snitt etc er mye av det samme som i et godt bilde. Det gir en god følelse av at man faktisk er på stedet og opplever situasjonen og elementene som males.

En fotograf maler med lys, en maler bruker en større grad av effektene i fargene (selv om fotoredigering alltid har prøvd å viske ut forskjellene så er det fortsatt to forskjellige ting).

Leave a Comment