Posted on: 15. september 2019 Posted by: Hans Kristian Comments: 0

SE OGSÅ MIN YOUTUBE VIDEO

Kom deg ut når det er mørkt å prøv deg på å fotografere månen. Det er noen erfaringer som blir gjort på flere nivåer når det blir gjort, for min del så har den første ganske lite med fotografering og gjøre. Det faktum at månen flytter seg så raskt som den gjør.

Sett fokuspunktet på månen, tenk et par minutter og sjekk fokuspunktet. Veldig ofte har da månen flyttet seg så langt at du må forandre punktet og vri kameraet. Det er et tegn på at tida går fryktelig fort!

Nikon D800 Tamron 200-500 @500mm. 1/50s, F20 ISO 800

Hva er viktige punkter:

  1. Lysmåling! Det finnes 3 typer lysmåling på de fleste speilreflekskameraer. Spot, Sentrumsdominert og Matrix. Kort fortalt er Spot noen få millimeter, gjerne fokuspunktet som danner grunnlaget for hva kameraet anbefaler. Sentrumsdominert tar et større område (1-2 cm, kan varieres) i midten av søkeren. Matrix er gjennomsnitt på hele bildet.

På bildet over så er det brukt spotmåling i fokuspunktet og fokuspunktet er plassert i et av de lysegrå feltene på Månen. Alle andre løsninger her ville fått kameraet til å anbefale feil verdier for å gjøre den svarte himmelen til grå, det fører til en kritthvit måne som er så og si utbrent i alle lyse og hvite områder.

2. Lukker:

Lukkeren bør være forholdsvis rask ettersom månen beveger seg og det vanligvis er et ønske om å få områder på krater og andre detaljer godt fram. Kommer du særlig lavere en 1/50så begynner månen å framstå som litt ute a fokus, den kan også begynne å få en litt avlang form.

3: Filformat:

RAW (NEF for Nikon) er ikke til å unngå. Grunnen er at forholdene er ganske vanskelige hvis man tar i betrakting avstanden mellom kamera og motiv. Det at lyset fra månen har en lang reisevei og det er kanske mye som kan lure f.eks hvitbalansen på kameraet gjør at det er tvingende nødvendig å foreta justeringer i et redigeringsprogram. Da trenger programmet den beste informasjon tilgjengelig. Linsekorreksjoner, hvitbalanse, skarphet og farger trenger en gjennomgang. Hvis månen er knivskarp på bildet er det bortkastet hvis filen er så liten eller av en type som ikke kan redigerers særlig uten at det blir forvregninger i farger.

4. Komposisjon:

Å komponere bildet er ikke vanskelig, men det er viktig. I bildet over er det mulig å sette kameraet

Zoomer du inn slik at det er kun månen som er i søkeren så er det lurt å plassere større krater i det gylne snittet og gjerne beskjære slik at det blir diagonaler i det ferdige bildet. Det å få mest mulig av selve månen i søkeren vil være essensielt for å unngå at den blir uklar som følge av beskjæring og forstørring av bildet. Men som du ser på mitt bilde har valget falt på å ha med en del himmel for å få komposisjon og framhevingen av månen som jeg ønsker.

5. ISO. IKKE la deg stresse til å ha så høy ISO at det kan bli fargestøy på det ferdige produktet. Juster heller på blenderåpningen for å ha en fornuftig ISO, F7.1 gir ikke veldig stor forskjell fra F16, men større blenderåpning vil hjelpe til med å balansere Lukkertiden og ISO slik at bekke er innenfor de verdienen som gir et bra bildet.

Nikon D800, Tamron 200-500@500, Tokina converter 2x, ISO 6400, F6,3 1/3s. Manuell fokus
Nikon D800, Tamron 200-500@500, 2xconverter (en gammal Tokina). ISO 1600, F9, 1/20S

HOVEINNSTILLINGER:

Fokus på Manuell, vri fokusringen til «uendelig» og finjuster før du tar bildet

Program: Blender eller Manuell

ISO: ca 800

Lukker: 1/100 sek evt 125/sek

Blender: Styres av kameraet

Brennvidde: 300–500mm

VI HAR NÅ EN NY NETTBUTIKK, TA EN TUR INNOM OG KOM GJERNE IGJEN ETTERSOM DEN ER HELT FERSK OG DET BLIR FORTLØPENDE OPPDATERINGER.

KLIKK HER FOR NETTBUTIKK

Mvh.

Hans Kr. Bjerkeli

Leave a Comment