Posted on: 5. april 2020 Posted by: Hans Kristian Comments: 0

Grand Canyon

Å dæven!! Jeg hører fattern reagere og et halvt sekund etterpå et kjempesmell og bilen går i alle retninger, plutselig ser jeg prærien i USA langs Highway 40 i Arizona i et uventet perspektiv. Støvføyka står, men fattern har kjørt mye i sitt liv så vi stopper langs veikanten ganske så pent og pyntelig. Bak oss står en semitrailer og en sjåfør kommer ut av bilen og skravler i vei på spansk. Vi kan jo ikke spansk. Til alt hell kommer det en sivil politibil som parkerer mellom oss og politimannen kommer og tar en prat. Han så røyken fra hjula på vogntoget som kjørte på oss bakfra og fant logisk nok ut at dette måtte han sjekke nærmere.

Skikkelig flaks at denne karen dukket opp.

Det er en liten historie i alle historiene som har blitt til på turene i USA og helt klart den mest dramatiske.. Sjåføren hadde mista røyken på gulvet og i sin bestrebelse for å få den opp igjen la han ikke merke til at det var veiarbeid å fartsgrensa hadde blitt redusert. Men det hadde vi fått med oss og dermed satte fysikkens lover til å virke.

Som alltid var våre turer ikke planlagt til detalj, vi visste når den startet og sånn omtrent hvilken dato den ville slutte. Motell og hotell fant vi ofte når kvelden nærmet seg og i så måte gjorde det ingenting at det ble noen overraskelser på veien. Tidsmessig så var dette en av de tilfeldighetene som krevde minst tid, men som setter enn støkk og en vekker i alle sammen.

Vi kom oss etterhvert inn på Route 66 som helt klart var en av målene for turen. Hovedsaken var å fotografere Grand Canyon så det er naturlig å ta med seg «routen» på veien.

Endelig igang!!!

Route 66 er definitivt en klassiker i verdenssammenheng og den spilte en sentral rolle i USA når den ble bygget, men jeg mistenker at den er enda mer sentral nå som en turistattraksjon. Og det er en ekstra følelse og endelig komme seg inn på den ettersom, til forskjell fra andre hovedveier, ikke har så mye trafikk og det går da an å nyte prærien mye bedre. Når man kjører fra vest så er det noen naturlige «tourist traps» langs veien og en av dem er et tettsted hvor det er esel i gatene som går fritt, og man kan kjøpe gulrøtter til dem i butikkene! Stedet er Oatman og eslene ble etter sigende igjen etter at gruvene ble stengt og plassen forlatt av samme grunn og er veldig iøynefallende når man triller gjennom gatene.

Why walk around half dead when we can bury you for $25. ISO 200, 1/30S F 5.6

FOTOTEKNIKK

I bildet over er det kort avstand mellom forgrunn og bakgrunn så alt vil bli så og si skarpt uavhengigi av fokuspunktet. Ettersom det er begrenset med lys så er derfor lukkertid viktigst for å unngå at bildet blir uskarpt fordi jeg er ustødig på hånda. Derfor er lukker på 1/30sekunder valgt.

Flere måter å vise fram amerikanske tradisjoner. ISO 200, 1/80s, f 20

i bildet over er det valgt Blenderprioritet. Grunnen til dette er at jeg ønsker å få med mye bakgrunn selv om fokuspunktet er på traktoren. Brennvidden på bildet er 38mm noe som tilsier at jeg står ganske nærme traktoren og da blir en liten blender enda viktigere.

Jeg har vært gjennom Oatman et par ganger og det er en minneverdig opplevelse med pistolduell i gatene og cowboyer som kommer og går som seg hør og bør i ville vesten.

Alt skjer for en grunn og vi måtte på grunn av smellen overnatte i Williamstown i påvente av en legevisitt dagen etter, i tilfelle forsikringer og sånt måtte brukes samtidig som det måtte til et bilbytte i Flagstaff. Når vi sitter på legekontoret må vi beundre bildene på veggen, og særlig ettersom vi jo er på turen for nettopp å ta bilder. Selvfølgelig er legen en ivrig hobbyfotograf så vi kommer definitivt seirende ut av seansen.

Informasjonen vi får er gull verdt. De aller fleste turistene reiser til Flagstaff eller Williamstown, er der noen dager og returnerer til Phoenix, Los Angeles eller San Diego. Ikke like mange finner veien rundt hele Grand Canyon og får med seg «North Rim» og Paige slik som vi gjorde.

Vi fikk dessverre ikke nok tid i Page ettersom det gikk en ekstra dag i kjøring så det er et reisemål for framtida. Søker du opp «Page AZ» på google så skjønner du hvorfor fotografer drar dit. Her er det mange utflukter og fantastiske grotter med fjellformasjoner som er verdenskjente og verdt et besøk.

Kunstig laget innsjø, Lake Powell ved hjelp av demning. ISO 200, 1/4s, F 4. Denne er med på å danne en av to elver som sørger for vannføringen i Cran Canyon

GRAND CANYON SØR

På dag 3 av turen så var det endelig tid for et besøk til selveste Grand Canyon og et skue som er helt fantastisk. Jeg har mange reisemål igjen i livet, og det finnes sikkert andre steder som har vel så mye å by på, men Grand Canyon er med rette en av verdens store turistattraksjoner. Ulikt av hvordan det fungerer i Norge med høye fjell og vann mellom dem er det nesten ikke mulig å se Grand Canyon før man er på kanten. Jeg og min far var i starten rett og slett skuffa over hva vi så ettersom vi kjørte og alt var bare flatt landskap med noe som etterhvert så ut som en dal. Men jo nærmere vi kom jo bedre ble det. Dette er et område som lett kan være reisemål for ei hel uke.

Søndre kanten av dalen er som sagt den mest besøkte og her er alt veldig regulert med busser som tar deg innover mot kanten og det er heldigvis et system som gjør at naturen får sin sjanse til å leve.

Fototeknikk:

Bildet over har litt dis/tåke i bakgrunnen og dette kan unngås eller ihvertfall reduseres ved å bruke et polaroidfilter.

Her er kanten på stupet til en formidabel dal. Noen fotografer går utenfor gjerdet…. ISO 200, 1/80s, F 22
Mektige fjell og formasjoner!

GRAND CANYON NORD

Dette var fordelen når vi var på tur. Det var lite planlegging annet en når vi skulle være tilbake og hele denne turen endte opp i mange eventyr. Noen tar jeg i andre historier. Men at vi møtte en lege i Flagstaff som visste om noen gullkorn var definitivt til stor hjelp. Det å ta seg tid til å dele bord eller ta en prat med kjentfolk er bedre en den beste brosjyren noen kan lage. Brosjyrer viser gjerne reisemålet til forskjell fra kjentfolk som også kan detaljene som finnes på veien til reisemålet. F.eks Navajo Bridge var et skue, den er litt bortgjemt nordøst for Grand Canyon og det er to stykker. En gammel og en ny som går over Colorado River så turen mot «North Rim» kan begynne.

En ting du skal huske på i USA er at det er avstander som kan bli lengre enn man er vant til så det er viktig å lese målestokken på kartet, eller å plotte inn destinasjonen til reisemålet dagen før du drar. Vi har fått vår del av turer som ble utrolig lange selv om vi ikke hadde noen omveier, en annen ting er at landskapet er ofte monotont så alt virker til å ta lengre tid en hva det egentlig gjør.

North Rim er på mange måter motsetningen til South Rim av den enkle grunn at nå er det skog og grønt med mer dyreliv enn det ørkenkledde landskapet lenger sør. Forskjellen og fargene er av en helt annen dimensjon og for oss nordmenn føles nok denne delen mest som hjemme.

Her er det muligheter til å kjøre nesten helt til kanten, med et besøkssenter/hotell rett i nærheten.

Vegetasjonen her er i kontrast til resten av Grand Canyon
Utsikt fra nordre kanten av Grand Canyon med Colorado River i bunnen. ISO 200 1/20S, f 18

OVERNATTING

Måten vi overnattet på var å velge moteller/hoteller i en kjede som vi var kjent med fra før. Best Western var alltid et bra valg og fungerte ettersom man kan forvente en viss standard, og prisene ble omtrent samme som på nett uansett. Enten så var motellet tomt og man fikk en god pris, eller så var dem bare glad for å tjene de ekstra pengene så med litt pruting så fikk vi en god løsning uansett hvor vi var. Det ligger i sakens natur at det beste vi foretar oss på slike runder var å ta noen omveier og velge noe utenom turistfellene. Vi foretrekker å reise utenfor den største turistsessongen nettopp på grunn av priser og kapasitet. Det er også bedre med tanke på fotografering slik at det er færre andre turister å vente på før bildene blir tatt.

Det finnes også en annen måte å se Grand Canyon uten å bruke helikopter, den ser slik ut og kommer i en ny skildring senere:

UTSTYR

Som du kan se av bildene er det ofte litt tåke eller dis som gjør at bildene kan får overeksponering. Dette kan du løse med et polaroidfilter så husk å ta med filter som passer til linsene dine.

I min bag:

PC

Rengjøringsutstyr

4 minnekort

Til tross for en ganske overraskende start på turen var resten en stor fornøyelse og vi var innom enda en nasjonalpark, Las Vegas og andre småplasser på turen. Det jeg ikke får anbefalt nok er å ha tid til å ta litt omveger, finne små plasser på GPS eller kart som kanskje har blitt forlatt når veier har blitt flyttet. Det er de plassene som gir deg «ekte» USA og som knytter deg til mennesker og opplevelser som ingen turistkontor kan gi deg. Å reis på tur med kamera er givende både for turen og for mange år etterpå, dessuten er det viktig motivasjon for neste generasjon å se bilder fra andre verdensdeler.