Posted on: 14. juni 2020 Posted by: Hans Kristian Comments: 0

HVORFOR VANN?

En jeg kjente for noen år tilbake hatet å ta bilder av vann fordi det var alltid det samme hele tiden. Lange lukkertider og fløyels utseende uten noen særlig omtanke eller utfordring, kreativitet eller variasjon.

Så jeg måtte jo prøve, og det er veldig lett å ramle i fella med tradisjonelle bilder men fordelen min var nok at jeg hadde måneprosjekt og makroprosjekt i fingrene når vannprosjektet satte igang. Det ene bygger på det andre og helt rettferdig er vel dette starten på en solid grunnmur framover. Tema for Juni er Anleggsmaskiner, både fordi det er noe jeg interesserer meg for samtidig som jeg aldri har prøvd det før.

Så grunnen til «vann» var å gi deg en ide om hvordan det gjøres og ideer som kan bygges videre på.

Noen bilder har vannmerket til «videophotofarm.com» grunnen er at dette er annen side jeg også driver og at redigeringsprogrammet legger til dette som standard.


STARTEN

Det første jeg gjorde var å ta med kameraet ut til en elv i nabolaget. Eller sant og si så var det litt bomtur ettersom jeg parkerte en plass hvor jeg trodde elven var, men det viste seg at teori ikke stemte med praksis. Det viktigste du gjør i sånne situasjoner er å bruke sunn fornuft og litt kreativitet så løser alt seg selv. Jeg kunne høre elven og kom meg gjennom skogen i stummende mørke og begynte å ta noen bilder for å finne ut riktig lysmåling og valg av program. Komposisjon gjelder alltid, og det er viktig å få fokuspunktet riktig og det kan være en utfordring når det gjelder nettopp vann ettersom det er en blank overflate og ofte refleksjoner som får kameraet til å bomme med fokuseringen.

I tilfellet under var det stummende mørkt så jeg kunne ikke se hvor jeg burde fokusere og trengte derfor en hodelykt for å lyse opp motivet for å finne fokuspunkt. Fokus blir da satt og knappen på linsa blir satt i Manuell slik at punktet ikke endrer seg mens jeg stiller inn resten. Du kan og skru av autofokus på kamerahuset og hva du velger er mest en vanesak.

Deretter tar jeg et bilde som er riktig i forhold til hva kameraet velger.

Første bilde i prosjektet. Når ungene fisker finner jeg en vannpytt å leke i. NIkkor 70-200@ 200mm ISO 640, 1/250s, F8
For at du kan få til dette bildet er det greit å være litt kreativt. Her har jeg brukt hodelykten til å belyse motivet en veldig kort tid for å få lys nok til det som er mørkt i motivet. For denne typen fotografering vil du ha en stor fordel av å forstå grunnleggende om histogram og prøve seg fram. 70-200 @150mm, 20sek, F3,5 ISO 1000

UTSTYR

Utstyret ved denne type fotografering er mer allsidig enn ved macro og noen ganger bruker man ting som egentlig ikke er relatert til fotografering, som f.eks hodelykt når man tar bildet. Det aller mest kritiske er å ha gjort en god jobb med å forberede batteri, rense objektiver, ta med litt ekstra klær (fototurer tar ofte lenger tid enn planlagt). Selv tar jeg med alt utstyret jeg har fordi det noen ganger er smart å gå for effekter. Du kommer langt med et par zoom linser og et kamera. Men en blits og et stativ gjør mulighetene flerfoldige ganger større. Nivået på utstyret er ikke viktig i starten, bruk det du har.

I kamerabagen min: Husk at din ikke trenger å matche min på noen måte, et kamera med et par zoom linser fungerer helt fint, jeg vil anbefale å ha med en telezoom (f.eks 70-300 e.l) ettersom det er lettere å holde kamera og utstyr tørt hvis man kan ha litt avstand til vannsprut.

  1. Nikon D800
  2. Nikkor 70-200
  3. Nikkor 17-35mm
  4. Nikkor 50mm
  5. Nikkor 105mm
  6. SB 800 blits
  7. SB 600 blits
  8. Fjernutløser
  9. Forlengelseskabel til blits
  10. Rensemidler
  11. Ekstra batteri
  12. Filter (mest viktig med polarisasjonsfilter).

Det vil si at nesten alt utstyret er med ut på disse fotograferinene. Har man bestemt seg for et motiv som f.eks når jeg tok bilder av oppgangssaga i Hønefoss så var det kun 70-200mm som var aktuelt.

 

Oppgangssaga i Hønefoss, perfekt plassert for rekreasjon og fotografering. 1/125sek, F22, ISO 200

INNSTILLINGER

Når du fotograferer vann så blir sant og si hele spekteret av innstillinger brukt ettersom det alltid er forskjellige hensikter med blidet som blir tatt. Bildet over som viser oppgangssaga har lukker 1/125 sek med blender F22 mens bildet av elva har en 20 sekunders lukkertid med F3.5 lukker.

Ta en titt på bildene under så er det lettere å se forskjellene og nå begynner fotografering og bli mer interessant og mer «kunstnerisk» for de fleste, for det er fantastisk når du kan lage det bildet du selv vil ha.

 

 

I bildet over har bevegelsen på vanndråpene blitt «frosset» med lukkertid på 1/2500sek. Bildet under har bevegelse i dråpene ettersom lukkertiden er 1/250sek.

Når du begynner å fotografere vann er det derfor lurt å ha Lukkerprioritet (S eller Tv på kameraet) til man får litt trening og går over på manuell. En stor fordel med vann er at man ser resultatet umiddelbart og det vises klart på kameraets skjerm. Det er derfor enkelt å justere innstillinger og gjøre endringer i prioriteringene, tar man bilde av f.eks en elv eller andre plasser hvor vannet renner konstant er det enda enklere. Litt vanskeligere kan det være ved fotografering av enkeltdråper, og isbiter som du skal få se lenger ned på siden. «Frysing» av motivet kan også gjøres med blits dersom det er et lite motiv.

Bildet av denne vanndråpen som jeg tok som en del av prosjektet med makro fotografering krever ikke en rask lukkertid ettersom den ikke beveger seg. Her ble det likevel brukt blits for å tilstrekkelig med lys og kvalitet på motivet.

 

 


KREATIVITETEN

Hvis du ikke tar mange bilder eller kanskje bare er nysgjerrig på foto så håper jeg at følelsen av å kunne prøve seg fram begynner å melde seg. Å ta bilder av livets små ting, enten det er unger som vokser opp eller detaljer som andre går rett forbi.

Vann har mange former og fasonger så det er mange muligheter til å ta bilder som er litt unike. På bildet under så fanget jeg to isbiter i glass som opprinnelig er ment for telys, brukte ei makrolinse for å fange detaljer. Denne typen vann står stille så det gir tid til å stille inn alt riktig og ta en del prøvebilder. Resultatet er fullt av detaljer og kan komponeres i mange varianter og i det nederste bildet har jeg hatt saft i vannet for å få litt andre effekter.

 

 

Begge bildene er tatt ved hjelp av blits som har blitt plassert bak isbitene for å lyse opp «trådene» og boblene. Å ta bilder av vann kan være kreativt.


Bildet under er laget med å bruke lang lukkertid og samtidig bevege kameraet. Bevegelsene er av forskjellig hastighet og derfor så ser man fortsatt tegningene av trær som speiler seg i vannet.

 

Lukker 3sek, F 16, ISO 800.

 

Her er det mye fototeknikk og ettersom denne siden og skal være interessant for den som har fotografert en stund så er det fint å vise at man kan lage et «maleri» med fotoapparatet. 3 sek, F16, ISO 800

I stummende mørket, med noen minutters lukkertid ble bildet over tatt. Etter at sola har gått ned og solnedgangsbrisen er borte blir det ofte helt vindstille, lange lukkertider uten bevegelse i strå og blader blir mulig.

Soloppgang på Sagvollen. Bildet er tatt med liten blender for å få solstrålene til å spre seg i et fint mønster. En god belønning for å stå opp ekstra tidlig en morgen.

 


ETTERTANKEN:

Vann er så utrolig mye at når man graver seg ned i detaljene så finnes det muligheter over alt. Vann skaper effekter i bilder som nesten ingen andre ting kan få fram og man kan leke med både blits og annet utstyr for å få utrolig fine bilder. To ting er nok viktigst. Tålmodighet og evnen til å fotografere på tider som andre ikke gjør det er avgjørende og legger man til kreativitet så er man så og si i mål.

Det kreves ikke all verdens utstyr ettersom det viktigste er å være der bildet kan bli tatt, men utstyr vil gi flere muligheter og få flere alternativer til å vise seg gjennom søkeren. Mobiltelefon fungerer også og det finnes mange filter som gjør at bildene blir bra. Hvis man er interessert i fototeknikk og vil ta bilder med detaljer og kvaliteter som lar seg gjennskape «prikkfritt» på print så bil jeg ikke anbefale mobiltelefon.

Mitt neste prosjekt har ingenting med vann og gjøre, men jeg har funnet ut at etter prosjekt med Vann, Macro og Måne så gir det mange muligheter og en super grunnstein til å bygge videre på. Mye grunnleggende er det samme, men mange muligheter blir tapt hvis man er for ensporet i løsningene og valg av nisje. Mangfold gir muligheter.

 

« 1 av 2 »

Leave a Comment